آموزش بندکشی کردن آجر نما

آموزش بندکشی کردن آجر نما


بندکشی آجرهای نما، نسوز، آنتیک، قزاقی یا سنتی یکی از موارد مهم در اجرای نمای آجری ساختمان ها می باشد. از این رو تصمیم داریم در این مقاله به بندکشی کردن آجرهای نما بپردازیم.

علت بندکشی کردن آجر نما

قبل از خرید آجر نما خوب است بدانید که برای نصب آجر نما به مواردی از جمله پودر بندکشی آجر، صلیب یا اسپیسر و چسب یا ملات نصب آجر نیاز پیدا خواهید کرد.

آجر نما در طرح ها و رنگ های متنوعی وجود دارد که استفاده از آن در نمای داخلی یا خارجی ساختمان باعث ایجاد فضایی جذاب و خاص می شود. بندکشی از عوامل مهم در ایجاد زیبایی آجر نما است و باعث می شود تا کار نمای ساختمان جلوه بسیار زیباتری داشته باشد.

به خطوطی که توسط ملات در بین آجر نما قرار داده می شود بندکشی گفته می شود. ملاتی که برای بندکشی استفاده می شود از مواد اولیه مانند پلیمرهای پودری، سنگدانه های مناسب، سیمان، غلیظ کننده و افزودنی های شیمیایی همراه با آب ساخته می شود. بندکشی آجر نما باعث پر شدن درزهای خالی آجر شده و استحکام و دوام آجر نما را افزایش می دهد و باعث زیباتر شدن آجر نما می شود. بندکشی از نفوذ آب جلوگیری می کند و باعث مقاومت آجر در برابر رطوبت می شود. در ادامه به آموزش بندکشی کردن آجر نما و مصالح مورد نیاز برای اینکار می پردازیم با ما همراه باشید.

طریقه آماده کردن ملات مناسب برای بندکشی

برای بندکشی ابتدا پودر بندکشی آماده می شود. برای هر متر آجر نسوز نما یک فضای یک سانتی متری برای بندکشی لازم است. پودر بندکشی شامل پودر سیمان سفید، پودر خاک سنگ و مقداری پودر آهک است. پودر بندکشی در رنگ های متنوع ساخته می شود و به دلیل تنوع رنگی که دارد ترکیبش با رنگ های آجر نما ظاهر جذابی را به وجود می آورد. سیمان سفید موجود در پودر بندکشی باعث ایجاد مقاومت و جلوگیری از هرگونه ترک خوردگی و انقباض ملات بندکشی می شود.

پودر آهک موجود در ملات بندکشی باعث قوام دار شدن ملات می شود. به مخلوط خمیر بندکشی آب اضافه می شود تا ملات غلظت مناسب و یکدستی داشته باشد. آب لازم برای ملات بندکشی حدود 20 تا 30 درصد وزن پودر خشک را شامل می شود. برای درست کردن ملات بندکشی یک پیمانه پودر سفید با  3 پیمانه پودر سنگ  با هم مخلوط می شوند و برای یکدست شدن مخلوط از الک استفاده می شود. سپس مواد را داخل ظرف قرار داده شده و به ازای میزان پودر سنگ و پودر سیمان 30 درصد آب ولرم به آنها اضافه می شود. غلظت مناسب ملات باید شبیه به ماست باشد و خمیر خیلی سفت و یا آبکی نباشد. برای بندکشی آجر نسوز از ملات شل تر و برای آجرهای آنتیک از ملات سفت تر استفاده می شود. برای به دست آوردن خمیر بندکشی مناسب باید به  مواد 10 دقیقه فرصت داده شود.

حجم موادی که برای بندکشی آماده می شود نباید خیلی زیاد باشد زیرا این خمیر بعد از گذشت نیم ساعت قابل استفاده نبوده و فرم خود را از دست می دهد.

برای درست کردن ملات بندکشی رنگی به پودر سنگ و پودر سیمان مقدار مناسبی پودر رنگ اضافه می شود. در بعضی مواقع برای رنگی کردن بندکشی ها از رنگ اکرولیک استفاده می شود. رنگ اکرولیک به مخلوط خمیر اضافه نمی شود بلکه بعد از اتمام کار بند کشی و خشک شدن ملات رنگ را رقیق کرده و با یک قلمو خطوط تعیین شده برای بند کشی را رنگ می کنند.

آموزش بندکشی کردن آجر نما
آموزش بندکشی کردن آجر نما

انجام عملیات بندکشی به چه صورت است؟

 برای بندکشی آجر نما ضخامت 8 الی 20 میلیمتر در نظر گرفته می شود. سنگدانه های موجود در پودر بند کشی باید 1 میلیمتر باشد و سیمان آن باید 400 کیلوگرم در متر مکعب در نظر گرفته شود.

برای بندکشی در مرحله اول باید سطح کار به خوبی تمیز شود. محدوده هایی که بندکشی انجام می شود باید مرطوب باشند. ملاتی که برای آجر نما آماده می شود شامل 15 درصد آب است و غلظت آن باید مناسب بوده و حالت خمیری داشته باشد. برای بندکشی و کشیدن خطوط بین آجرها ابتدا خط های افقی و سپس خط های عمودی کشیده می شوند. بعد از اتمام بندکشی، خطوط ملات اضافی با فرچه پلاستیکی تمیز می شود.

نکات مهمی که برای بندکشی باید رعایت شود!

بهترین زمان برای بندکشی 48 ساعت بعد از نصب آجر است و قبل از انجام بندکشی لازم است تا نقاطی که باید بندکشی انجام شود مرطوب باشند. برای اینکه ملات یکنواخت و مناسبی برای بندکشی آجر نماها بدست آید لازم است مواد به خوبی با هم ترکیب شوند. برای انجام عملیات بندکشی یکی از نکاتی که بسیار حائز اهمیت است درجه دمای هوا است. دمای مناسب برای انجام بندکشی بین  5 تا 35 درجه سانتی گراد است و دمای کمتر یا بیشتر برای انجان اینکار مناسب نیست. در بعضی مواقع برای ضد آب نمودن آجر نما از نانو رزین استفاده می شود که در این صورت لازم است تا سازه کاملا خشک باشد.

بندکشی مجدد آجر نما برای ترمیم ملات آسیب دیده

عواملی مانند تغییرات شرایط آب و هوایی، باران های اسیدی و آسیب های مختلف باعث می شوند تا ملات بندکشی به کیفیت اولیه خود نباشد. آسیب ها باعث می شوند تا ملات بندکشی خالی شده و برای ترمیم آن لازم است تا بندکشی مجدد انجام شود. استفاده از پودر بندکشی با کیفیت باعث می شود تا ملات بندکشی مدت زمان بیشتری دوام آورد و به کیفیت اولیه خود باقی بماند.

آموزش تمیز کردن بندکشی آجر
آموزش تمیز کردن بندکشی آجر
4.9/5 - (7 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


× 7 = پنجاه شش