Brick

در این مقاله مزایا و معایب آجر نسوز را مورد بررسی قرار خواهیم داد. هدف از ساختمان سازی به کمک مصالح و ابزار این است که یک سرپناه امن برای ساکنین ایجاد کنیم.  همچنین با قرار گرفتن در یک فضای سرپوشیده میتوان با حفظ آرامش و ایجاد حریم خصوصی به زندگی روزمره ادامه داد. بنابراین میتوان به این نتیجه رسید که ساختمان سازی امری مهم و پیچیده است. برای ساختن یک بنا در وهله ی اول به مصالح ساختمانی از جمله آجر نیاز داریم. اما این مصالح از ابتدا تا به امروز با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی راحت تر به مواد اولیه دستخوش تغییراتی اساسی شده اند. آجر نسوز نیز ماحصل همین تغییرات است که در ادامه به طور کلی به ویژگی ها، نوع ساختار، مزایا و معایب آجر نسوز اشاره داریم، پس به شما پیشنهاد می کنیم تا آخر مطلب با ما همراه باشید.

آجر نسوز چیست؟

به منظور بررسی مزایا و معایب آجر نسوز بد نیست ابتدا آجر را معرفی کنیم اینگونه درک بهتری از مقایسه ی آجر نسوز با معمولی خواهیم داشت. آجر معمولی گل پخته شده در ابعاد مختلف است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. مواد اولیه ی بکار رفته در این آجر ها عموما از خاک رس است و بعد از ترکیب شدن با آب در ابعاد مشخصی قالب گیری شده و با قرار گرفتن در کوره های پخت آماده می شود. امروز نوع پیشرفته ی این آجر ها با اسم آجر نسوز در بازار به فروش می رسد. شاید برای شما هم سوال شده که ساختار این آجرها به چه صورت است.

در واقع آجر نسوز از ترکیب خاک رس به همراه خاک های چینی تهیه می شود. این نوع خاک رس حاوی 30 الی 40 درصد ماده ای به نام آلومینا هستند. همین ماده موجب وجه تمایز آن نسبت به خاک رس معمولی شده است. خاک نسوز مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد. کوره هایی که قالب های آجر نسوز در آن پخته می شوند دمایی بین 1200 الی 1500 درجه سانتیگراد دارند.

در واقع پروسه ی ساخت آجر نسوز با آجرهای معمولی بسیار متفاوت است. ابتدا لازم است که مواد اولیه به صورت کاملا مکانیزه توسط نقاله های مخصوص وارد خط تولید شوند. سپس تحت درجه حرارت بالا روند کلسینه شدن خاک صورت می پذیرد. مرحله ی بعد در پخت آجر های نسوز اضافه کردن محصولی از چسب به ترکیب اولیه ی آن است. بعد از مخلوط مواد اولیه، این ترکیبات در سیلوهای مخصوص ذخیره و نگهداری می شوند تا فرایند پرس آغاز شود. در این مرحله قالب های آجر تحت فشار 400 الی 1400 تن قرار می گیرند، به این ترتیب پروسه ی پخت آجرهای نسوز به پایان می رسد.

آجر نسوز

کاربرد آجر نسوز

قبل از بیان مزایا و معایب آجر نسوز لازم است که کاربرد آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم. در ابتدای ورود آجرهای نسوز به بازار مصرف، به طور عمده در مصارف صنعتی از قبیل کوره های ذوب بیشترین استفاده را داشتند. بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی این آجرها به مصارف خانگی نیز راه پیدا کردند و برای ساخت شومینه ها از آجرهای نسوز بکار گرفته شد. در نهایت این مدل از آجرها بازدهی و کیفیت بسیار مطلوبی داشتند و همین امر موجب شد که تقریبا در تمامی سطوح و در مصارف مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

به دلیل برخورداری از قابلیت های مختلف همچنین دوام بالا، آجر های نسوز امروزه در ساختمان های مدرن و لوکس راه یافته اند. به طوریکه بسیاری از معماران و طراحان دکوراسیون جهت نمای دیوار، به عنوان آجر کف فرش برای کفپوش ساختمان، تزیین بخشی از دیوار از این آجرها بهره مند می شوند. یکی از ویژگی های خاص و منحصر بفرد  در خصوص آجر های نسوز که میتوان به نوعی وجه تمایز آن نسبت به سایر آجرها دانست این است که به دلیل ساختار و مواد اولیه ی بکار رفته در خاک آن، این آجرها در رنگ های مختلف موجود می باشند. همین طیف رنگ کار طراحان دکوراسیون را راحتتر کرده است و با توجه به نوع و کاربری ساختمان انتخاب گسترده تری دارند. علاوه بر همه ی این موارد آجرهای نسوز علاوه بر جلوه بخشیدن به نمای ظاهری، موجب دوام و طول عمر سازه نیز می شوند.

مزایای آجر نسوز

همانطور که اشاره شد این مدل از آجرها که امروزه به صنعت ساختمان سازی راه پیدا کرده اند از ویژگی های منحصر بفردی برخوردار می باشند. اما هر محصولی در کنار برخورداری از مزیت ها بدیهی است که معایبی نیز داشته باشد. بنابراین لازم دیدیم منحصرا به مزایا و معایب آجر نسوز بپردازیم. از مزیت های مهم آجرهای نسوز میتوان به موارد زیر اشاره داشت.

کاهش مصرف انرژی

اولین و مهمترین امر در خصوص مزایای آجر نسوز کاهش مصرف انرژی است. طبق تحقیقات این امر ثابت شده که ضخامت دیوار ها تاثیر بسزایی در حفظ انرژی دارد. بافت منسجم و ساختار آجر نسوز به این صورت است که موجب ثبات تغییرات دمایی می شود. این آجرها همچون عایق عمل کرده و از تبادل انرژی محیط داخلی با فضای بیرونی ساختمان مانع به عمل می آورد.

برخورداری از دوام و ماندگاری بالا

نکته ی دیگر در خصوص آجرهای نسوز که موجب محبوبیت آنها شده برخورداری از دوام بالا است. مواد اولیه بکار رفته در فرمولاسیون این آجر نسوز به دلیل دارا بودن مواد معدنی موجب افزایش طول عمر آن شده اند.  آجرهای نسوز از دوام بالایی در برابر آفات، آتش و تغییرات آب و هوایی دارا می باشند.

هزینه ی نگهداری پایین

در بررسی مزایا و معایب آجر نسوز ابتدا ویژگی ها و مزیت های این مدل آجر را مورد بررسی قرار دادیم. از دیگر نکات مهم این است که هزینه ی نگهداری آجرهای نسوز بسیار پایین و مقرون به صرفه است. به دلیل برخورداری از دوام بالا سالهای متمادی همچنان بدون آسیب پذیری ماندگاری مطلوبی دارد و دیگر هزینه های مورد نیاز برای ترمیم و مرمت را حذف می کند.

معایب آجر نسوز

همانطور که اشاره شد آجر نسوز در کنار برخورداری از مزیت های متعدد دارای معایبی نیز می باشد، که به طور عمده این مشکلات در صورتی رخ می دهد که آجر نسوز مرغوب نباشد و یا اینکه طی فرآیند تولید پروسه ی ساخت با رعایت اصول استاندارد انجام نشود با مشکلاتی از قبیل تیرگی رنگ، نیم پز شدن، شوره زدگی، پوکی و آلوئک مواجه خواهد شد.

شاید به دبگر مقالات ما را نیز دوست داشته باشیم :

5/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


2 × = دوازده